negerboll, chokladboll, cocosboll eller enbart boll?

Idag slog det mig att jag skulle göra... ja, bollar.  Jag fick mersmak när Becka köpte oss en varsin ifrån Konditori Promenaden.
Hur som helst, så skulle jag slå upp receptet i en vanlig kokbok för att jag inte visste mängden av de olika ingredienserna. (plus att jag är väldigt dålig på att baka över lag)
Kollade i alla fall i registret under CH som i chokladboll. Där fanns inget. Förvånad bläddrade jag vidare till NE som i negerboll för att kolla om de fortfarande vågade kalla vår älskade boll så.... det vågade de tydligen inte, för det fanns inget där heller. Funderade då en stund och återgick till C för att kolla under cocosboll. Även där var det tomt.
Det fanns alltså inget recept i denna kokbok som förövrigt erbjuder alla recept man kan tänka sig.
Det slog mig att jag skulle kolla på havregrynspaketet istället, för jag minns att det förr stått på dem.
Icke! Där fanns bara massa nyttigheter som gröt och fullkornspajer.

Min slutsats är därmed;
Svenska folket (och receptboksskrivare) kan inte enas om något namn för denna boll. Så de försöker förinta den, eller enbart ignorera frågan, genom att utesluta den från alla receptböcker.

(Jag fann ändå receptet tillslut, på tillförlidade google.)

Kommentarer
Postat av: dajjaaaaaaaaaa!

det finns med i vår kokbok - sidan 525.

glömmer aldrig!

2008-11-11 @ 18:03:54
Postat av: dajjaaaaaaaaaa!

frästen var jag så sjukt ball när jag var liten så jag iställa sa invandrarkula..........

2008-11-11 @ 18:04:45
Postat av: dallie

hahaha ballaste dajja.

jag säger kulturbulle ;p

2008-11-11 @ 18:16:09
Postat av: emelie

Negerboll heter den i sju sorters kakor dom sidorna är helt ihop kladdade av allt negerkladd!

2008-11-11 @ 23:37:41
Postat av: Elin

haha...roligast var iaf när din käre karl sa det till hon mörka tjejen i kassan!! för att svara på ditt inlägg, jag tycker att en teckning låter alldeles utmärkt! han blir säkert jätteglad. jag däremot ska gå en runda på stan och leta upp nåt nån dag. ha de!

2008-11-12 @ 16:35:46
URL: http://elinhenningsson.blogg.se/
Postat av: isaac

jag fick ett recept på ljuvligt goda småkakor av min kära farmor häromdagen. de hade det mycket politiskt korrekta namnet "Negerungar"

2008-11-16 @ 18:36:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0