the return of the matblogg

Nu kommer återigen ett matinlägg. Long time no see, men nu jävlar!

Saftig Nacholasagne Utan Pasta
Detta behöver du:
en liten ugnsform
köttfärs
en tomat
2 st mjuka tacobröd
några tacochips alternativt hårda tacoskal som är brutna i mindre bitar
creme fraiche
lite ost

Gör såhär:
Improviserar man så entusiastiskt som jag, kommer man snabbt fram till hur detta skall gå till.
För mig började det med att jag stekte köttfärs (och kryddade efter behag) utan att veta vad det skulle bli av den.
Plötsligt kom jag på det!
Jag tog fram en liten ugnsform som passade som handen i handsken för denna måltid som enbart behövde räcka till en person. Jag tog även fram de övriga ingredienserna och klippte till de mjuka tacobröden så de passade i ugnsformen. Jag lade ett bröd i botten, hällde därefter på lite köttfärs som jag kletade ner med lite creme fraiche (kokbar) för att få till den där lilla extra saftigheten. Jag skivade sedan tomaten och strödde ut några skivor över köttfärsen. Sedan bröt jag de hårda tacoskalen i bitar (eftersom vi inte hade några chips) och lade dem ovanpå. Sedan varvade jag med det andra mjuka tacobröden och genomgick samma procedur en gång till för att slutligen nå upp till överkanten på formen och då avsluta med lite ost för att få den där gratängliknande touchen.
det som nu återstod var tillredningen, och det gjorde jag i vår micro. grill och crisp lite om vartannat i några minuter.. Minns tyvärr inte hur många det slutade på eftersom jag sprang upp och skrev lite på msn medan den tillreddes.
Bara osten har fått en lite gyllene ton och det puttrar lite på sidorna är det klart.

Då är det bara att ta ut formen (och ej glömma att använda grytlappar, den är mycket mycket varm!)
och sedan är det klart för att ätas.
Jag avnjöt denna otroligt goda och så gott som egenpåhittade rätt med ett gäng gröna oliver till. Det tillförde den där lilla extra saltan och gjorde det hela till en magisk smakupplevelse.
Om man har tillgång till Family guy-avsnitt rekomenderar jag även att man kollar på det samtidigt som man äter.

Smaklig måltid!


den var så saftig att den hade svårt att hålla ihop sig själv


Oliverna tillförde den där lilla extra saltan
(Här ser det ut som jag tömt oliverna på pimiento, men så är icke fallet. Ica hade bara snålat med att stoppa in dem)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0