Välkommen tillbaka, Matbloggen

Ja, nu var det dags igen.
Slutade 11:50 idag och for hem right away eftersom jag hade bilen - Mycket skönt!
Satt i bilen, kände hungern komma krypande och funderade över vad jag skulle äta för något när jag kom hem.

Väl hemma letade jag länge efter något bra, och enkelt recept utan framgång. Tillslut gav jag upp och slängde mig över tacopajreceptet för att använda brödet som används där.
Jag skulle nämligen göra fräscha köttfärspiroger!
(Jag körde på dubbelsats med tanke på att jag var oerhört hungrig)

Ni behöver:
8 dl vetemjöl
100 gram margarin
3 dl mjölk
bakpulver (minns inte hur mycket, men typ 4 tsk eller något)
1 tsk salt


Köttfärs
Ketchup
Kryddor ni gillar.

Gör så här:
1. (Sätt på ugnen på 225 grader celcius)
2. Börja sedan att tampas med bröddegen då den var väldigt jobbig att ha och göra med.
3. Blanda ihop alla ingredienser och mojsa ihop det till en någorlunda jämn klump.
4. Släng ner klumpen på ett mjölat bakbord (mitt vetemjöl mjöl tog slut så jag fick använda fullkornsvetemjöl istället. damn! nyttigt är ju inte gott...) Hur som helst...
5. Dela brödet i små bitar och kavla ut dem i fyrkanter (mina såg mer ut som deformerade elefantöron, men det går bra det med)
6. Samtidigt som du grejar och kavlar med brödet kan du börja steka köttfärsen och hälla på lite ketchup och kryddor efter smak.
7. Lägg sedan köttfärsen i ena hörnet (inte längst ut i hörnet dock) på dina utkavlade bröd och vik sedan över den andra delen.
8. Nu plockar du fram en gaffel och trycker ett litet snyggt mönster runt kanten på pirogen för att stänga inne köttfärsen.
9. Knäck sedan ett ägg i en skål och pensla pirogerna så de ska få sin underbart ljuvliga gyllenbruna färg.

In i ugnen i ca 15 minuter och Voilá!

Mumsiga, fräscha, underbara, ljuvliga gyllenbruna piroger
Servera gärna till en fräsch grönsallad, en klick gräddfil (min nya fetish) och kall, god mjölk.

Detta är inget recept man hastar sig igenom, tänk på det!
Det tog mig drygt en timme och min hungerkänsla hann avta och jag orkade bara 2 piroger (varav en liten eftersläntare)

delicious!

splendid!

Kommentarer
Postat av: Elin

åh de ser ju jättegoda ut! kan vi inte laga nån gång?

2009-02-10 @ 17:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0