Älskade Ullared

Igår var det alltså dags för årets roadie till Ullared. Med tanke på hur bra vi brukar vara på att hitta annars så skippade vi föreläsningen för att komma iväg i god tid  (vilket vi idag fick smaka på ordentligt eftersom gårdagens föreläsning verkade ha varit väldigt saftig och omfattande som hade sammanfattat halva boken... men men)
Kl 8:30 begav jag och Milla oss av till Kumla och Östansjö för att hämta upp de andra två flickorna, Becka och Sofia. Vi virrade runt i dessa krokar ett tag pga en idé att åka över Askersund, och var efter 10mils åkande påväg just dit. Vi körde och körde, lyssnade på musik, skrålade och stannade redan vid Stora Hammarsundsbron för en kaffe- och kanelknäckespaus.

Jag körde första sträckan fram tills E4an började nånstans i Ödeshög. Då tog Sofia över och jag satte mig med Beckis i baksätet. Vi alla fyra fortsatte att skråla och sjunga till alla mina underbara bilkörarskivor och när vi sedan vid halv 2-tiden, körandes på helt rätt väg fast emellan massa småbyar där inga drive-thruer fanns så långt ögat kunde nå, blev såklart hungriga. Det blev min uppgift att med hjälp av 118 100 leta reda på någon pizzeria. Jag ringde och bad om någon pizzeria längs riksväg 26, förslagsvis i Gislaved (vi hade sett detta namn på kartan). Jag redogjorde för damen på 118100 att "vi åker på 26an, som ligger vinkelrätt med riksväg 27" - blev utskrattad av flickorna i bilen för mitt språk, men blev förstådd av damen. Hon kopplade oss till en pizzeria jag inte uppfattade namnet på, jag beställde våra pizzor och sa att vi skulle dyka upp så småning om. Han fattade det som 15 minuter och vi fick gasa på för att hinna till Gislaved.
Väl där ställdes vi inför ett stort problem. Vi hade ju ingen aning om vilken pizzeria vi beställt ifrån, och var ju inte direkt välbekanta med Gislaveds pizzautbud. Som tur var hade Becka sin dator och mobila bredband med sig och vi lyckades lista ut att vi skulle till köpmannagatan. Det spöregnade och vi gled runt och läste på alla gatuskyltar - utan framgång. Parkerade tillslut vid Coop Konsum och började traska runt i stan och leta istället. Frågade lite folk och hittade tillslut till vårt mål - Ole Dole Doff-pizzeria . Såg assunkigt ut, men väl inne möttes vi av en glad pizzagubbe som var väldigt intresserad av att veta hur vi hittat just till dem. De hade inte gjort våra pizzor då de trodde att det var ett practical joke, men påbörjade dem genast när vi steg in genom dörren, dyblöta. Han erbjöd oss pizzasallad och sa att den var färsk för en vecka sen. Vi satte och istället ned och väntade på den riktiga maten. Och guuud så gött det var när de efter ynka 5 minuter kom in rykande heta och färska. När vi efter en kvart ätit klart tackade vi för oss och bad om vägbeskrivning ut ur staden igen.

Lätt som en plätt hade vi lämnat kära Gislaved och var 30 min ifrån Ullared. Becka och jag satt som småbarn i baksätet och retades och busade eftersom Becka inte ville lyssna på Håkan Hellström och bestämde sig för att vara tyst tills vi böt. Blev sedan sams och började dansa "Ryttardansen" - Sjukt roligt och fritänkande! Milla och Sofia suckade som två riktigt trötta föräldrar i framsätet.

Klockan halv 3 ungefär var vi framme utan att ha åkt fel en enda gång!  Nöjda och glada började vi shoppa loss i de fristående butikerna först... Trevligt, minst sagt!
Entrade sedan självaste Gekås med stora kundvagnar och korgar - -mycket förväntansfulla. Virrade runt, plockade åt oss allt möjligt skit och andra, finare saker. Tappade vid flertalet tillfällen bort varandra men hittade lätt varandra igen. Jag införskaffade många fina julklappar - mestadels till mig själv, men även några ordentliga till mina nära och kära.

Klockan kvart i 6 var vi klara inne på Gekås efter att ha granskat, övervägt och sedan valt helt rätt köer - snabba!
Kollade då skor och dylikt. Jag hittade de skönaste någonsin - höga uggs - som jag ska bo i hela vintern.
Lämnade sedan vårat älskade Ullared, tyvärr utan att sett röken av några filmkameror från kanal 5, men med stillade köpbehov.

Åkte nu mot Varberg, då vi skulle åka till Göteborg och lämna av lilla Milla där.
Stannade på första bästa McDonalds och köpte lite smått och gott. Jag tog en kaffe och minimorötter för att slippa paltkoman och för att orka köra. Sofia köpte Happy meal och fick då en ljudbok - Lassemajas detektivbyrå. Denna satte vi självklart på och lyssnade på hela vägen till Göteborg. Becka fick krupp men hade inget att säga till om!  Sjukt spännande berättelse om de försvinnande juvelerna alltså!

Utan minsta lilla fundersamhet hittade vi till Millas gata och kramades och pussades-farväl. Hon konkade in med alla sina påsar och packning mot hissen för att åka upp - Upptäckte då att den dagen till ära var trasig och fick istället bära upp dem 6 trappor!  Skadeglatt vinkade vi av henne och satte oss i bilen igen. Hittade även ut, utan några problem och bräsade E20 mot Stockholm. Skrek till The Killers och Kent och mådde bra. Stannade vid ett flertal tillfällen på kisspauser eftersom det hade blivit mycket kaffe denna dag.

Jag körde hela vägen från Ullared och hem. Det tog verkligen emot att åka igenom Laxå och fortsätta enda till Kumla för att dumpa Becka måste jag säga. (Vi stannade förresten i Brändåsen och beställde en varsin burger av Nathalie i DT:n) På hemvägen, då jag alltså satt helt själv och körde, var jag så trött att jag var tvungen att köra med halvljuset på eftersom jag blev bländad av alla skyltar. Efter 80,4 mils körande och när klockan slog 00 stod jag dock äntligen på vår kära grusplan i Röfors. Helt utmattad packade jag på mig alla mina påsar och sprang in. Upptäckte att jag helt obefogad väntat i en dryg halvtimme på svar på ett sms, då jag själv var boven som inte skickat iväg det. Slängde mig på sängen, ställde klockan på 8:00 och somnade inte förrän typ 1.

Nu har jag rejäl kramp i fingrarna och har ingen skrivarvilja kvar.
Måste ändå tacka för en helt underbar gårdag med mina älskade vänner!

Måste också tacka Gud, Allah och Buddah för att jag klarade den första tentan! Tack!

Plugg nu.

Kommentarer
Postat av: Elin

tack kära syster för att du får mig att le och skratta högt om vartannat. jag skäns lite för att min blogg inte håller samma höga kvalitet som din, men jag antar att det handlar om kreativitet, fantasi och övning. ska jobba på det.

puss

2009-11-05 @ 07:44:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0