Misslyckad och mandelkubbssmakande köttfärspaj

Hela jag känner mig misslyckad. Mina annars så fabulösa måltider har ju varit lite av min stolthet. Men nu har jag alltså misslyckats.
Om ni nu ser till antalet ingredienser märker ni vilken avancerad måltid jag försökte mig på. Hela 2 timmar tog det och ändå blev det inge bra alls. Jag blev förkrossad ska ni veta.

Det här behöver du för att tillaga denna misslyckade maträtt:
Till degen:
3 dl Mjöl
2-3 msk Vatten
Salt
150g(!!!!) Smör (Mamma trodde att det var denna faktor som var boven i mandelkubbsdramat - margarin hade nog gett det hela en annan smak)

Till köttfärsen:
Köttfärs
Creme fraiche
Salt
Peppar
Paprikakrydda
Cayennepeppar
Aromat
Thai sweet chili-sås
Ketchup
(Jag tror även här att all denna mix av kryddor kan ha något att göra med den skumma smaken)

Till stanningen:
2 Ägg
En skvätt Mjölk

Till garnering:
Tomater
Ost

Gör (inte) såhär:
200grader på ugnen!
Blanda degingredienserna i en matberedare och till att börja med, använd som sagt inte smör, utan margarin. Stäng även av matberedaren lite tidigare än jag gjorde, på så vis blir inte degen så kletig och svårarbetad som min blev.
Husmorstips: Kavla ut degen mellan gladpack! (följ dock tipsen i kokboken om att lägga degen i kylskåpet i minst en timme. Eftersom jag var vrålhungrig sket jag i detta, och fick därför en kletdeg).

Kleta ut degen i en form och förgrädda i en kvart.

Sket köttfärsen och släng i alla tillbehör. (du kan nog med gott samvete hoppa över både cayennepepparen, paprikakryddan, sweet chilin och ketchupen)

Vispa ihop ägg och mjölk. salta och peppra och häll sen i både köttfärsen och äggstanningen i formen.
Skär tomater och släng på dem.
Toppa sedan med lite ost och ställ in i ugnen i 30-40 minuter(!)

Voliá.
försök att inte kräkas under måltiden...

Kan ändå glädja mig av att mamma tyckte den var jättegod. men jag misstänker att hon bara sa det för att vara snäll...

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0