Mästerkocken i stövlar

Har nu planerat min framtid. Någon gång i mitt liv ska jag skriva en kokbok som ska bära namnet Mästerkocken i stövlar. Jag har redan planerat i detalj hur omslaget till boken ska se ut... Spännande!

Hur som helst.
Nu kära barn ska jag delge mitt recept på gårdagens kycklinggryta som jag nämnde igår.


Välsmakande kycklinggryta med ris


Detta behöver du:
Ris
Kycklingfilé
Matlagningsgrädde
Svarta oliver
En buljongtärning (jag tog köttbuljong men har du kyckling blir det nog ytterligare lite bättre)
Kryddor efter smak (jag tog bara pepparblandning och salt)
Soja
En skvätt Martini Bianco

Såhär gör du:
Koka riset (detta tänker jag inte tipsa om hur man gör på bästa sätt för det har jag ännu inte lärt mig. Mitt blir mer som risgrynsgröt varje gång...)
Stek kycklingen - ingen krydda behövs på dessa. Häll sedan i en skvätt matlagningsgrädde och låt puttra. Tillsätt den söndersmulade buljongtärningen, sojan och kryddorna. Skär oliverna i skivor och släng i och avsluta sedan med en liten skvätt martini bianco för att få till en lite rundare och godare smak på såsen.

Servera gärna till ett glas vitt vin eller som i mitt fall: soda streamat vatten.


Bon apetit!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0