Stop right theeere, I gotta know right now!

Igår kväll kom jag att tänka på de gamla svunna tiderna i vårt älskade hus i Röfors.
Det var flera, flera år sedan och jag, Elin, mamma och pappa satt uppe en sen natt och kollade på VH1 classics och pratade skit.
Då kom Meatloaf - Paradise by the dashboard light och jag blev helt hooked på en gång. Jag tänker lite på Queen när jag hör den för att den innehåller massvis med separata låtar i låten, precis som vissa Queenlåtar gör. Dessutom är låten vääldigt lång (8.30), vilket många av Queens låtar också är.


Hur som haver. Jag minns så stark hur jag gillade en viss del extra mycket eftersom pappa då det begav sig hade en av sina berömda "faktarutor" och berättade intressanta fakta om Meatloaf. Han berättade att han var en riktig "mansgris", vilket förmodligen var anledningen till att jag fastade för just denna del specifikt.


Mitt favoritavsnitt börjar 4.30 då tjejen han sjunger med ryter ifrån och skriker: "Stop right theeeere, I gotta know right now. Before we go any further, will you love me? Will you love me forever? Do you need me? Will you never leave me? Will you make me so happy for the rest of my life?" och så vidare...
Meatloafs svar på tjejens desperata frågor blir att: "Let me sleep on it, I'll give you an answer in the morning!"



Trots att jag var relativt ung, dum och oerfaren när denna situation utspelade sig så kände jag en sådan dragning till det här och insåg att kvinno- och mansrollerna nog i många avseenden såg ut såhär.
Och så är det ju faktiskt skrämmande ofta. Men det är inte egentligen det jag vill förmedla idag, för det är inget som bekymrar mig för tillfället då jag är glad och lycklig just nu, men det är bara intressant hur det är/kan vara...
Älskar iallafall detta avsnitt och framåt. Det innan i låten tilltalar mig faktiskt knappt något, men vid 4.30 - baaaang! Då kommer låten och texten och musiken som en käftsmäll i fejjan på mä!



Lyssna och iakta, vettja!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0