Two nights in Paris (!)

Sååå, nu har jag äntligen tid att uppdatera eder alla om min oförglömliga helg i underbara Paris!
 
Fredag: Matilda och jag anlände 18ish till Gare de Lyon (konstigt namn på en tågstation i Paris...?) och ställde oss i en taxikö tillsammans med en massa chica fransyskor och fransmän. Fick en taxi och lyckades förklara för chauffören vart vårt hotell låg och susade därefter längs med gator kantade av vackra hus och mysiga uteserveringar tills vi kom fram till hotellet. Det hade ett perfekt läge, men var kanske inte det fräschaste stället en människa skådat... Vi var dock mycket nöjda trots brännmärken från cigaretter på lakanen och en funky lukt i rummet. 
Där svirade vi om till middagsoutfits och begav oss ut på stan för att joina Mimmi och hennes Parisvänner på en bar. Tog ett glas rött, satt i ett supermysigt litet prång till uteservering och bara njööööt!
Hade sedan bord på en väldigt fin thailänsk restaurang vid 22 och i väntan på bordet satte vi oss på en annan bar och sög i oss mojitos.  Maten på resturangen var delikat (och jag kunde utan tvivelaktigheter beställa en röd curry och cocosmjölks kyckling helt utan grönsaker!) MUMS! För att inte ta ut oss helt begav vi oss relativt tidigt tillbaka till hotellen för att få en god natts sömn så vi skulle vara redo för lördagens bravader. Den goda nattsömnen försköts dock något då vi efter att ha tittat på franskdubbade Sex and the city-avsnitt hölls vakna av glatt sjungande homogays (P3-Henrik Torehammar-uttryck) i lägenheten bredvid. Det var dock härligt och jag somnade tillslut med ett leende på läpparna.
 
Lördag: Vaknade upp tätt intill Matilda och gick upp, piffade till oss och begav oss ut till en bar bredvid hotellet där vi intog en espresso och en croissant i sällskap med en trevligt, äldre fransk herre som fashinerades av vårt språk men dessvärre trodde vi var danskar... vandrade sedan Rue de Temple ned för att möta upp de andra på Hotell de ville och stora shoppinggatorna. Vägen dit var dock minst lika bra och vi shoppade loss i var och varannan liten butik (bland annat American Apparel!). 
Mötte sedan upp de andra och strosade vidare bland alla fina affärer. Hittade VÄRLDENS HÄFTIGASTE VINTAGE STORES vilka gjorde mig varm ända in i själen!!! I en av dessa affärer köpte jag en rar liten handväska och i en annan höll jag i ett par äkta vintage Louboutin-pumps samt en Chanel-blus som var likt en dröm!!!!!! Båda dessa kostade dock flertalet tusen kronor vilket tyvärr medförde att jag fick nöja mig med att hålla i och klappa på dem... 
Återvände vid 16-17tiden till hotellet igen för ytterligare upppiffning inför kvällen.
Då träffades vi återigen, 18 glada människor från Europas alla hörn, på en jättemysig restaurang för att fira lilla Mimmi som fyllde 25 bast. Det var huuur trevligt som helst och alla rätter var deliciösa (Särskilt melon- och feta salladen som jag tog till förrätt!!!). Efter några timmars ätande gick vi i samlad trupp till ett "hippt" uteställe där vi fick komma in tack vare att vi var blonda och av det kvinnliga könet (killarna fick enbart komma in eftersom det fick komma in en kille med tre tjejer... rättvist samhälle?). Där inne var det dock väldigt roligt och de bytte DJ varannan timme vilket gjorde att musiken varierade under kvällen. Där konsumerades det drinkar och coronas i mängder och mitt i detta rus och i denna underbara stämning brakade M83- midnight city igång och jag trodde jag skulle svimma av glädje och kärlek till livet. Det kommer definitivt vara min Frankrike-låt.
Den förknippas med de allra bästa stunderna jag haft här och har även en tendens att själv dyka upp under dessa stunder!
När morgonen började smyga sig på började vi vår hemresa till hotellet, vilket visade sig vara mycket svårare än vi trott. Jag förstår inte?! I alla filmer är det ju bara att springa ut i väggrenen, vifta med sina välmanikyrerade fingrar och få en taxi...? Vi kom dock hem tillslut och slockade så fort våra tunga huvuden nuddade kudden.
 
Söndag: Utcheckning vid 12 och trötta, men ändå relativt alerta och shoppingsugna kånkade jag och Matilda oss ut på stan igen med våra tunga weekendväskor.  Käkade lyxpizza till frulle och satt och njöt i solen på uteserveringen en lång stund. Fann sedan till vår största glädje ännu en second hand-affär. Och denna var någonting utöver det vanliga, kan jag säga er gott folk! Uj uj uuuuj!
Där betalade man kläderna efter kilopris vilket gjorde att jag fick mitt fynd för ca 230 kronor.
Och gissa vad det var för något!??! SÅÅ fränt: en äkta armyjacka från franska (?) militären med något namn och krafsklotter inskrivna inuti bröstfickan! Iih, jag blir återigen helt nipprig när jag tänker på det. Det är så häftigt att fundera över vad det är för slags person som haft ens kläder innan en själv!!
Hur som helst så bidrog våra alldeles för tunga väskor och påsar till att vi satte oss på stationen och väntade i solen i nästan två timmar tills tåget kom.     Nöjda men otroligt trötta satte vi oss ned och färdades blixtsnabbt tillbaka till Marseille igen.
 
Detta är en helg jag kommer minnas tillbaka till hela mitt liv. Så fullkomligt underbar på alla sätt och vis!  Tack alla mina fina, kära, nyblivna vänner för sällskapet!
 
Bildkavalkad:
 




 




 









 


 

Kommentarer
Postat av: Annica!

Snygga kläder!! :) Och vad roligt det hade varit att få kika i alla de där vintage butikerna!! <3

Svar: Spanks! ;) jaaa det var lovely! det hade du gillat! <3
Lena

2012-10-03 @ 18:08:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0