Jag är framme i råttornas och döda katternas stad!

Jag är framme i Marseille, gott folk!!
 
Resan och ankomsten i korthet:
  • Fann en vän redan på flyget! Halvt svenne, halvt fransman och han gav mig maassvis med matnyttiga tips och rekommendationer, bar mitt tunga handbagage och visade mig till transfern! han var verkligen min lifesaver! Utan hans hjälp hade jag nog aldrig hittat ut från flygplatsen ens. Tack Nils!
  • Åkte transfer: tittade ut genom fönstret och begrundade min nya hemstad. Kände tröttheten smyga sig på och fick stirrblick mot väggrenen då vi stod stilla i bilkö. När jag väl fick tillbaka skärpan i synen igen såg jag att det jag fokuserat på var en död och tillplattad katt!!! Blev då en smula ledsen.
  • Såg även att i stort sett ALLA hus var rivningsobjekt, men när jag kollade lite närmre insåg jag att många av dem var riktigt charmiga och pittoreska med sina betong- och murgröneklädda terrasser.
  • Såg även en tant tampas med en dörr hon försökte öppna samtidigt som hon hade armarna fulla med saker. Hon skulle in till sin man som satt i kallingar och grillade på uteplatsen. Vacker syn!
  • Kom tillslut fram till stationen och följde strömen in i byggnaden. Skapade mig snabbt en överblick av stället och ögonen föll snart på en Sortie-skylt med en välbekant gatuadress på. (Tack gud för att jag hängde så mycket på googlemaps i somras!! Har stenkoll på gatorna häromkring tack vare det!) Gick ut på gatan och såg till min stora glädje mitt hotell uppenbara sig precis utanför dörren! SCORE!
  • Fick relativt smidigt nyckeln men därefter började den mödosamma vägen upp mot rummet. 2ième etagé utan hiss... Min 20kilos tunga väska + mitt 6kilos-handbagage har aldrig känts tyngre!
  • Väl uppe fick jag snabbt upp datorn och fick igång WIFIn och skypade snart därefter med mina kära föräldrar som hunnit blivit ordentligt oroliga pga att jag inte tidigare visat några livstecken.
  • Hörde magen skrika och gick ned igen för att köpa mig någonting gott och äta i hotellbaren. Tji fick jag för den stängde. Fick dock köpa en cola som jag smuttade på, sittandes på en stentrappa i kvällsvärmen. Då föll mina ögon på ännu en välbekant skylt - McDonalds!!
  • Strax därefter beställde jag en McNuggets-meny HELT på franska! (Kände att jag inte var redo att ta upp kampen om att beställa en naturell hamburgare det första jag gjorde...)
  • Promenerade därefter stolt iväg längs en gata för att spana lite på the surroundings och fick snart ångra mig: EN STOR, FET RÅTTA kom plötsligt springades bredvid mig och slank relativt smidigt ned i ett hål i trottoaren. Jag utstötte ett ljudligt EEEEEW för mig själv och småsprang tillbaka till hotellet igen.
  • Nu är vi framme i skrivande stund, då jag sitter och svettas på hotellsängen med en ljummen kyckling i mungipan och längtar efter en kall dusch.
Sååå, detta var alltså den första updaten från Marseille.
Nu måste jag återgå till 100% fokus på maten för att den inte ska hinna kallna helt.
 
 
Puss och kram på er!
Love ya'llll!!!
 
   
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tänk vad du kan LEna jag är stolt över dig!!! Vi hörs ikväll. Kram från mamma

2012-09-09 @ 12:15:35
Postat av: Sis

Så spännande att läsa om dina bravader! Håller med mamma, du är duktig du som klarar så mycket själv! Kram

2012-09-09 @ 13:59:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0