Den mödosamma matlagningen

Ta en titt på denna tallrik med mat:


Ser ganska gott ut, inte sant?
Ni vilar ögonen på en pangasiusfilé med dillgräddsås och mos.

Vägen hit var allting förutom lätt. Nedan följer en lista av allt som gick fel under min matlagningssession.

• jag tänkte först göra riktigt mos men insåg att min mjölk var alldeles för gammal (närmare bestämt 7 dagar gammal).
• fann då istället pulvermos i skafferiet, kokade upp vatten (och enbart vatten pga föregående punkt) och blandade sedan i pulvret (sista påsen) för att inse att jag hade haft i för mycket vatten och att moset istället blev "potatissmet".
• skulle blanda ihop gräddsåsen och upptäckte att jag hade mycket mindre matlagningsgrädde än jag trott. Fick därför dryga ut den med vitt vin och massvis med vatten.
• skulle enligt ett inspirerande recept ha i oliver varpå jag glatt plockade fram burken och fann att den var överfull med mögel. Grät då en skvätt.
• läste även i receptet att fisken skulle sjuda under lock och kom på att jag inte äger något lock stort nog att täcka en stekpanna. Improviserade litet och slängde över en annan stekpanna istället.
• Skulle skära upp gurka och fann att ena ändan var helt mosig och mjuk. Löste detta genom att titta åt andra hållet och skära bitar från andra sidan istället.


MEN! Det blev faktiskt riktigt gott ändå måste jag säga! Men jag är frrrruuuktansvärt trött på att vara fattig och matlös...


Nu ska jag dock trösta mig med Allsång på Skansen och spana efter farmor och farfar som är på plats!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0